4 najważniejsze metryk marketingu treści

Metryki marketingu treści są jedną z najważniejszych broni w arsenale każdego marketera. Przeglądanie i analizowanie wydajności treści jako części strategii jest niezbędne dla udanej kampanii marketingu cyfrowego. Ostatnie badania wykazały, że treści są odpowiedzialne za trzykrotnie większą liczbę leadów na dolara niż płatna reklama.

Innymi słowy, treści są potencjalnie najbardziej wartościowym narzędziem marketingowym, jakie masz do dyspozycji.

Jak zmierzyć potencjał, wydajność i wartość Twoich treści? Samo sprawdzenie ruchu na stronie nie jest wystarczające. Artykuł, który miesięcznie odwiedza 10 000 osób i generuje 5 potencjalnych klientów, jest mniej wartościowy niż artykuł, który ma 100 odsłon miesięcznie i generuje 10 potencjalnych klientów.

Chociaż ruch może być dobrym wskaźnikiem trakcji, jaką generują Twoje treści, jest on tylko jednym z kilku ważnych kluczowych wskaźników efektywności. Aby zobaczyć pełny obraz, należy wziąć pod uwagę pięć kluczowych wskaźników:

  • Oglądalność
  • Rankingi
  • Udziały
  • Generowanie leadów
  • Sprzedaż

Kluczem jest zrozumienie, jak mierzyć te wskaźniki.

Metryki oglądalności

Choć niekoniecznie jest to najbardziej wartościowy wskaźnik, ważne jest, aby patrzeć na wskaźniki oglądalności i zaangażowania. Jeśli nikt nie czyta Twoich treści, są one martwe – co sprawia, że pozostałe cztery wskaźniki stają się bezużyteczne. Zanim zaczniesz liczyć na generowanie leadów lub sprzedaż, musisz mieć pewność, że Twoje treści są oglądane.
Aby śledzić zaangażowanie użytkowników w treści, najlepszym przyjacielem będzie Google Analytics. Zwróć uwagę na takie wskaźniki, jak łączna liczba odsłon, ruch organiczny i ogólne trendy w ruchu. Jeśli ruch na stronie ma tendencję wzrostową, powinieneś być w dobrej formie. Jeśli ruch jest w miejscu lub wykazuje tendencję spadkową, skup się na SEO i content marketingu, aby zwiększyć całkowitą oglądalność.

Rankingi słów kluczowych

Choć w większości przypadków rankingi w wyszukiwarkach są ściśle powiązane z oglądalnością, są one jednym z mierników treści, który zasługuje na osobną uwagę. Śledzenie rankingów w wyszukiwarkach jest ważne z wielu powodów:

  • Śledzenie słów kluczowych, na które pozycjonowane są treści, pozwala na uzyskanie informacji o możliwościach dalszej optymalizacji.
  • Wysokie pozycje w rankingach często świadczą o tym, że Google postrzega Cię jako autorytet w danej branży. Czasami Twoje rankingi dla pewnych tematów mogą być lepsze niż dla innych. Jest to ogromna wskazówka od Google dotycząca przyszłych możliwości. (zapytaj nas, jak to wykorzystujemy)
  • Słabe pozycje w rankingach mogą wskazywać, że odbiorcy nie uznają Twoich treści za wystarczająco przydatne. Wyszukiwarki analizują wskaźniki zachowania, aby określić, które strony są przydatne dla czytelników. Czynniki takie jak współczynnik odrzuceń, czas przebywania na stronie i współczynnik kliknięć to tylko niektóre ze wskaźników, które wskazują wartość dla wyszukiwarek i wzmacniają siłę Twoich treści.
  • Śledzenie rankingów pozwala na odpowiednie dostosowanie ogólnej strategii treści. Jest to szczególnie ważne w przypadku kalendarza treści i optymalizacji konwersji. Strona z wysoką pozycją w rankingu, ale słabymi wskaźnikami konwersji oznacza, że albo temat jest złym wyborem, albo potrzebuje trochę CRO.

Ahrefs i SEMrush pozostają najwyżej ocenianymi narzędziami do śledzenia i monitorowania rankingów słów kluczowych. Profesjonalni SEOwcy uwielbiają te dwie platformy, ponieważ pozwalają one na śledzenie własnych rankingów, jak również rankingów konkurencji. Inne narzędzia o podobnym przeznaczeniu to SEOprofiler, SE Ranking, RankWatch i Advanced Web Ranking.

Statystyki udostępniania

Twoje treści mogą mieć tyle odsłon na świecie, ale czy Twoi czytelnicy/widzowie kochają je na tyle, aby podzielić się nimi ze swoimi zwolennikami? W ten sposób dowiesz się, że treść naprawdę wywiera wpływ. Jest to wyższy poziom zaangażowania, który może pozytywnie wpłynąć zarówno na Twoje rankingi, jak i oglądalność.

Istnieje kilka sposobów udostępniania treści, w tym:

  • Udostępnienia w mediach społecznościowych (Facebook repost, retweets na Twitterze, LinkedIn shares, itp.)
  • Udziały w zakładkach społecznościowych (Pinterest, Digg, StumbleUpon itp.)
  • Linki do treści w dyskusjach na forach (fora fanów, fora niszowe, itp.)
  • Linki do strony internetowej (blogerzy lub dziennikarze powołujący się na Twoje treści)

Bezpośrednie akcje społecznościowe są łatwe do śledzenia. Platformy takie jak Twitter i Facebook zapewniają natychmiastowe powiadomienia, gdy ktoś udostępni jeden z Twoich postów. Narzędzia takie jak Sprout Social i Awario pozwalają spojrzeć głębiej, śledząc wzmianki o Twojej marce i udziały w treści na wszystkich platformach.

W przypadku udziałów opartych na linkach poza mediami społecznościowymi, możesz użyć narzędzia Ahrefs backlink checker lub innego podobnego narzędzia do sprawdzania linków zwrotnych. Możesz również monitorować źródła ruchu w Google Analytics, aby zobaczyć, skąd pochodzi Twój ruch i które akcje mają największy wpływ na oglądalność i zaangażowanie.

W ostatecznym rozrachunku liczba udostępnień wskazuje, jaką wartość czytelnicy dostrzegają w tym, co piszesz. To może być wskazówką, jak odpowiednio dostosować treść, zmieniając ton (aby uzyskać większe zaangażowanie), włączając więcej wezwań do działania (zachęcających do dzielenia się) lub naprawiając to, czego jeszcze może brakować.

Liczba leadów

Lead gen to etap zaangażowania, na którym Twoje treści potencjalnie stają się opłacalne. Nie dokonałeś jeszcze sprzedaży, ale nawiązałeś połączenie, które wskazuje na potencjalnego kupca. Dla firm z branży e-commerce jest to jeden z najważniejszych wskaźników.

Istnieją różne sposoby pozyskiwania i pomiaru generowania leadów. Dla konsumenta proces ten zazwyczaj polega na wypełnieniu formularza, czy to w zamian za konsultację, darmowy produkt (np. ebook), darmową wersję próbną, czy też subskrypcję newslettera. Każde wypełnienie formularza to lead.

Generowanie leadów może być trudniejsze do śledzenia w odniesieniu do treści, ponieważ nie zawsze jest oczywiste, czy konkretny element treści wpłynął na wypełnienie formularza. Jeśli sama treść jest przynętą na lead (np. darmowy ebook otrzymany w zamian za wypełnienie formularza), można dość łatwo określić jej skuteczność. Jeśli jednak lead został wygenerowany po tym, jak treść została już skonsumowana, będziesz musiał wykazać się nieco większą kreatywnością przy śledzeniu.

Aby określić, czy i jakie treści mają wpływ na generowanie leadów, możesz skonfigurować plik cookie w przeglądarce, który pozwoli Ci śledzić leady pojawiające się po kilku minutach, dniach, a nawet tygodniach od obejrzenia treści. W przypadku leadów telefonicznych można zainstalować skrypt, który ujawni inny numer, który można śledzić za każdym razem, gdy ktoś angażuje się w treść.

Uważnie obserwuj te wskaźniki dotyczące treści

Ważne jest, aby monitorować wszystkie te wskaźniki, ponieważ są one ze sobą ściśle powiązane. Aby dokonać sprzedaży, musisz generować leady. Aby je wygenerować, musisz znaleźć, zaangażować i rozwijać swoich odbiorców.
Jeśli jeden z tych wskaźników treści wykazuje słabe wyniki, często można zdiagnozować problem, analizując pozostałe wskaźniki. Na przykład niska oglądalność może być wynikiem słabej pozycji w rankingu. Jeśli oglądalność jest wysoka, ale nie generujesz leadów, problemem może być niska relewantność lub zaangażowanie. Możesz wykorzystać te dane, aby wzmocnić swoje treści i przekształcić widzów w stałych klientów.

Seolyze

Ocena strony:

Oceń stronę

Jeśli artykuł Ci się spodobał pamiętaj aby ocenić stronę :)

Kategoria: Content marketing
11-07-2022
4 minut(y) czytania