Jak to się dzieje, że Google zawsze wie dokładnie, czego szukasz? Dlaczego pokazuje Ci 10 najlepszych wyników zamiast 10 innych? Odpowiedzią jest połączenie intencji wyszukiwania i SEO. Google szereguje strony internetowe na podstawie uczenia maszynowego, a sama wyszukiwarka przez lata wiele się nauczyła w celu samodoskonalenia i lepszego służenia użytkownikom. Podczas gdy 15 lat temu wyszukiwarka mogła pokazywać użytkownikom rozproszony zbiór powiązanych wyników dla zapytania, dziś Google wie prawie dokładnie, czego chcesz, gdy szukasz "najlepsze agencje SEO", a nie "agencja SEO". Intencja wyszukiwania - a co za tym idzie, część technicznego SEO związana z badaniem słów kluczowych - jest ważniejsza niż kiedykolwiek w SEO roku 2022.

Co to jest intencja wyszukiwania?

Intencja wyszukiwania to myśl lub powód, dla którego ktoś szukał tego, co szukał w Google lub innej wyszukiwarce. Na podstawie tego, czego szukał, oczekuje, że zobaczy określony typ wyników, a nie wszystkie wyniki są takie same. Wróćmy do przykładu z „uaktualnieniami”. Gdyby Google było bardziej uproszczoną maszyną uczącą się, interpretowałoby słowa i tylko słowa z wyszukiwań użytkowników.

  • „najlepsze marki siatkarskie”.
  • „jak wymienić pióro wycieraczki”.
  • „dlaczego Napoleon upadł od władzy?”.

Istnieje wiele wyników wyszukiwania, które znalazłyby się w rankingu dla tych zapytań. Ale co z intencjami, które za nimi stoją? Co k onkretnie chcą zobaczyć użytkownicy, którzy zadali te zapytania?

Według mnie, patrząc na te wyszukiwania szybko:

  • „Najlepsze marki do siatkówki” powinno zwrócić uwagę na profesjonalnie napisane zestawienia, które zawierają listę 10 lub więcej marek do siatkówki wraz z recenzjami.
  • Drugie zapytanie powinno dać w pierwszej kolejności filmy wideo, a następnie szczegółowe wpisy na blogu, które krok po kroku wyjaśniają, jak dokładnie wymienić pióro wycieraczki.
  • Ostatnie zapytanie nie powinno dawać ogólnych biografii Napoleona Bonaparte, ale raczej artykuły koncentrujące się na jego ostatnich dniach jako cesarza Francuzów.

Google również myśli w ten sposób. Wgląd w intencje wyszukiwania pozwala mu na wyświetlanie tych konkretnych wyników, aby zadowolić użytkowników.

SEO-wcy mogą przeprowadzać dowolne badania słów kluczowych, ale jeśli nie uwzględnią optymalizacji treści pod kątem intencji wyszukiwania, nie będzie to miało żadnego znaczenia”.

Jeśli ktoś szuka produktu, takiego jak chłodziarka zewnętrzna, oczekuje, że otrzyma wyniki pokazujące, gdzie może dokonać zakupu lub zrobić zakupy. Jeśli intencje użytkownika byłyby inne i szukałby on recenzji lub porównania chłodziarek, najprawdopodobniej szukałby „recenzji chłodziarek zewnętrznych” lub „najlepszych chłodziarek zewnętrznych”.

Oznacza to, że jeśli Twoja witryna nie sprzedaje lodówek outdoorowych, ale raczej dostarcza użytkownikom recenzje sprzętu outdoorowego, szanse na to, że zajmiesz miejsce w rankingu dla hasła „chłodziarki outdoorowe” są bardzo małe.

Te wyniki i kliknięcia trafią do sklepów wielkopowierzchniowych, które sprzedają chłodziarki outdoorowe. Twoja witryna z recenzjami ma większe szanse na znalezienie się w rankingu dla słów kluczowych o dłuższym ogonie, które wymagają porównania lub recenzji.

Google może w pewnym momencie przetestować Twój wynik i pokazać go na pierwszej lub drugiej stronie wyników wyszukiwania, ale istnieje prawdopodobieństwo, że nie będzie on miał takiej liczby kliknięć, jak inne oferty. Prawdopodobnie spowoduje to również wysoki współczynnik odrzuceń.

Dopasowując nie tylko słowa kluczowe i strony, ale także intencje słów kluczowych i treści, Google określa ogólne intencje stojące za określonymi zapytaniami i szereguje wyniki, które najlepiej zaspokajają te potrzeby użytkowników.

Rodzaje intencji wyszukiwania

Istnieją trzy główne typy intencji wyszukiwania. Ich zrozumienie pomoże Ci zoptymalizować treści pod kątem intencji wyszukiwania.

Intencja informacyjna

Intencja informacyjna występuje wtedy, gdy ktoś szuka tylko informacji. Chce się tylko czegoś dowiedzieć. Niekoniecznie musi teraz coś kupować lub nabywać.

Informacyjne słowa kluczowe są często oparte na pytaniach lub zapytaniach o długim ogonie. Może się zdarzyć, że w wynikach wyszukiwania pojawią się wyniki dotyczące zakupów, ale w większości przypadków, jeśli intencja jest informacyjna, w SERP-ach będą dominować wyniki informacyjne, jak w poniższym przykładzie dla „maseczki z zielonej glinki”.

Intencje nawigacyjne

Intencje nawigacyjne to pragnienie użytkowników, aby wyświetlić im konkretne strony internetowe lub marki. Wiedzą oni, gdzie chcą się udać.

Weźmy taki prosty przykład:

Osoby, które wyszukują słowo „Amazon”, prawdopodobnie chcą wejść na stronę sklepu internetowego. Z jakiegoś powodu nie chcieli wpisywać w pasku wyszukiwania „Amazon.com”.

Zwiększmy to teraz trochę”.

Ten użytkownik nadal poszukuje Amazon, ale konkretnej strony w witrynie: strony informacyjnej dla sprzedawców Amazon.

Teraz można uzyskać dość dobrą pozycję na stronie 1 lub 2 dla wpisu na blogu, który wyjaśnia wszystko, co należy wiedzieć o byciu sprzedawcą Amazon, ponieważ wpis ten może znaleźć się w rankingu dla „Amazon sellers info” (wyszukaj ten termin samodzielnie; niektóre wyniki spoza Amazon pojawiają się na stronie 1).

Ponieważ jednak termin ten ma charakter nawigacyjny, a większość użytkowników chce przejść na stronę Amazon, nie należy się spodziewać, że ten post osiągnie bardzo dobre wyniki. Może! Ale nie możemy tego oczekiwać.

Intencja komercyjna

Istnieje również intencja handlowa, która jest intencją, jaką ktoś ma pomiędzy chęcią dowiedzenia się o czymś a chęcią kupienia czegoś.

W biznesie i sprzedaży słowa kluczowe o intencjach komercyjnych możemy określić jako część środkowego lejka. Użytkownicy ci mogą chcieć przeczytać recenzje produktów, zobaczyć podsumowania lub porównania produktów. Wiedzą, że wkrótce będą coś kupować, ale muszą podjąć właściwą decyzję.

Dlatego w zapytaniach o charakterze handlowym mogą pojawić się takie słowa, jak „vs”, „najlepszy” czy „recenzje”.

Intencje transakcyjne

Z intencją transakcyjną mamy do czynienia, gdy ktoś chce wykonać w sieci określone działanie. Najczęściej jest to sytuacja, w której użytkownik chce coś kupić, ale nie zawsze musi to dotyczyć handlu elektronicznego. Użytkownik może również dążyć do dokonania konwersji, rezerwując wizytę lub szukając więcej informacji na temat oferty usług.

Często można stwierdzić, że dane słowo kluczowe jest transakcyjne, ponieważ jest bardzo szczegółowe. Może zawierać nazwę marki lub typu produktu, np. „buty adidas kermit the frog”.

Jeśli masz wątpliwości co do intencji danego słowa kluczowego, możesz również sprawdzić pierwszą dziesiątkę w Google. Przeglądając SERP-y w ten sposób, dowiesz się, co Google już określiło jako istotne dla danego terminu.

Dlaczego intencje wyszukiwania są ważne?

Głównym powodem istnienia Google jest dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania. Jej platforma jest zbudowana na podstawie intencji wyszukiwawczych. Tak więc intencje wyszukiwania mają znaczenie, ponieważ są kluczem do zdobycia i utrzymania pozycji słów kluczowych na pierwszej stronie Google.

W 2019 r. Google wprowadziło aktualizację BERT, która między innymi zwiększyła zdolność wyszukiwarki do rozumienia języka naturalnego. Oznacza to, że Google może teraz lepiej interpretować nie tylko słowa, ale także niewypowiedziane znaczenia kryjące się za słowami.

Lub, mówiąc inaczej, intencje słów.

A jak zapewne wiesz, kiedy Google optymalizuje się pod jakimś kątem, marketerzy powinni pozostać w gotowości.

Jeśli nie starasz się znaleźć słów kluczowych opartych na intencjach użytkowników, którzy ich szukają, nie utrzymasz wyników. Google śledzi kliknięcia, a jeśli ich nie ma, nie utrzymasz swojej pozycji. Liczba wyszukiwań nie ma znaczenia, jeśli Twoja witryna lub strona nie ma na celu dostarczenia użytkownikowi końcowemu tego, czego szuka.

Kiedy przeprowadzasz badanie słów kluczowych dla swojej witryny lub witryny klienta, zrób coś więcej niż tylko zasugeruj słowa kluczowe o wielkości wyszukiwania. Daj im zalecenia, jak zmienić ich stronę lub jaki typ strony zbudować, aby uzyskać wynik, który spełni oczekiwania użytkownika. Podjęcie tego dodatkowego kroku w odkrywaniu słów kluczowych jest kluczowe.

John Mueller z Google powiedział niedawno, że wyszukiwarka traktuje priorytetowo treści, które są najbardziej odpowiednie dla określonych zapytań, a nie strony, które po prostu mają najwięcej zaangażowania.

Dla nas oznacza to, że chociaż zaangażowanie nadal ma znaczenie, Google będzie brało pod uwagę, czy strona odpowiada intencjom słowa kluczowego, zanim ją dobrze oceni.

Dlatego właśnie zrozumienie zależności między intencjami wyszukiwania a SEO ma tak duże znaczenie w fazie badania słów kluczowych podczas optymalizacji witryny, a następnie w marketingu treści.

Jak określić intencje wyszukiwania

Analizuj SERPy

Jedną z rzeczy, którą zrobiliśmy, aby usprawnić nasze badania słów kluczowych, jest samodzielne wyszukiwanie terminów w Google.

W tej sytuacji Google jest Twoim najlepszym przyjacielem. Dzięki temu możemy przeanalizować SERPy (strony wyników wyszukiwania), aby zobaczyć, co jest wyświetlane na stronie.

Czy jest tam okienko odpowiedzi lub wyróżniony snippet? Czy w czołówce wyników znajdują się strony produktowe, strony z treścią lub strony FAQ? Wykonanie tego kroku pomoże Ci określić, jaki typ strony stworzyć lub jak skonstruować stronę, którą już posiadasz w swojej witrynie, aby konkurować na szczycie SERP dla danego słowa kluczowego.

Upewnij się, że wyczyściłeś pamięć podręczną lub przeglądasz stronę w trybie incognito, aby Twoja historia wyszukiwania nie miała wpływu na wyniki wyszukiwania.

Wykorzystaj dane z płatnych wyszukiwań

W tym miejscu wykorzystasz dane z płatnych wyszukiwań, które pomogą Ci przeanalizować intencje słów kluczowych. Planer słów kluczowych to narzędzie, które jest częścią Twojego konta Google Ads. Wyszukując słowa kluczowe w Google Keyword Planner lub nawet w narzędziu takim jak Semrush, wygenerujesz również CPC związane z tym słowem kluczowym.

Analiza CPC pomoże Ci określić, czy dane słowo kluczowe znajduje się wcześniej czy później w lejku sprzedażowym. Słowa kluczowe we wcześniejszej części lejka mają tendencję do bycia bardziej opartymi na informacjach i generalnie mają niższy CPC. Słowa kluczowe w późniejszej części lejka mają tendencję do bycia bardziej opartymi na transakcjach i mają wyższy CPC. To może pomóc w określeniu intencji słowa kluczowego, na które chcesz celować.

Przeanalizuj swoje dane z Analytics i Search Console

Czy uzyskujesz kliknięcia w oparciu o liczbę wyświetleń? Czy Twój współczynnik odrzuceń jest wysoki? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, może to oznaczać, że niektóre z Twoich stron nie mają właściwej intencji opartej na tym, co chcą zobaczyć użytkownicy.

Powinieneś dokładnie monitorować swoje dane, aby sprawdzić, jak Twoje strony radzą sobie w SERP-ach. Pozwoli Ci to znaleźć miejsca, w których należy się skupić i zmienić informacje na stronie tak, aby spełniały potrzeby i oczekiwania użytkowników.

Jak optymalizować pod kątem intencji wyszukiwania i SEO

Sztuczka polega po prostu na tym, aby upewnić się, że strony wyglądają tak, jak Google chce je pozycjonować dla słowa kluczowego, które jest ważne dla Twojej firmy.

O tym właśnie mówiliśmy w części dotyczącej badania słów kluczowych. Aby to ustalić, należy przeanalizować SERP-y. Kiedy to zrobisz i uznasz, że masz już ustalone intencje, zbuduj lub zoptymalizuj stronę docelową.

Algorytm Google nigdy tak naprawdę nie przestaje ewoluować, więc nie możesz zrobić tego tylko raz. Jeśli zauważysz stagnację lub nawet spadek w rankingu zapytania, sprawdź ponownie SERP-y, aby zobaczyć, czy coś się zmieniło. Być może trzeba będzie dokonać dalszej optymalizacji, a nawet zmienić pytania lub tematy poruszane na stronie, ponieważ Google może nagradzać inny styl artykułu.

Adam Jackson, menedżer ds. marketingu cyfrowego w Big Leap, powiedział nam: „Wyszukiwarki nieustannie starają się dostarczać treści, które najlepiej zaspokajają potrzeby szukającego. Jeśli Twoje treści są zoptymalizowane tak, aby bezpośrednio odpowiadały na intencje użytkownika, Twoje szanse na znalezienie się w rankingu wzrosną. Po drugie, ponieważ algorytmy wyszukiwarek stale doskonalą się w rozumieniu intencji użytkownika, krajobraz rankingowy dla danego słowa kluczowego może się zmienić w każdej chwili.

„Na przykład, pracowałem z firmą prowadzącą szkołę pływania, która zajmowała pierwsze miejsce w rankingu dla lekcji pływania, ale potem Google zmodyfikowało swoje rozumienie intencji wyszukiwania użytkownika dla tego słowa kluczowego i teraz pierwsze wyniki dla tego słowa kluczowego dotyczą prawie wyłącznie gry w bilard.

Seolyze

Ocena strony:

5/5 - (Głosów: 1)

Jeśli artykuł Ci się spodobał pamiętaj aby ocenić stronę :)

Kategoria: Pozycjonowanie
11-07-2022
7 minut(y) czytania