Do czego służą canonicale w SEO?

Co powinieneś zrobić, aby zarządzać zduplikowaną treścią na swojej stronie internetowej? Zduplikowana treść z wieloma adresami URL w systemie zarządzania treścią witryny może oznaczać kłopoty dla jej SEO. Rozwiązanie? Znaczniki kanoniczne. Przeanalizujemy, czym są znaczniki kanoniczne, jak wpływają na SEO, jak ich używać do duplikowania treści i jakie są najlepsze praktyki w tym zakresie.

Co to jest tag canonical?

Znacznik kanoniczny to fragment kodu HTML, który informuje wyszukiwarki, która wersja strony lub adresu URL ma być wyświetlana w wynikach wyszukiwania dla danego tematu. Jest to korzystne, ponieważ może pomóc uniknąć problemów związanych z duplikowaniem treści na wielu stronach.
Znacznik kanoniczny jest zapisywany jako rel=”canonical” w sekcji kodu źródłowego HTML strony. Znacznik ten określa „główny” adres URL lub preferowaną wersję adresu URL dla botów wyszukiwarek, które będą go indeksować.
Znacznik kanoniczny i kanoniczny adres URL różnią się formą. Znacznik jest krótkim fragmentem kodu, a kanoniczny adres URL jest pełnym adresem strony internetowej.

Dlaczego znaczniki kanoniczne są używane w przypadku duplikatów treści?

Jeśli posiadasz w swojej witrynie strony z powieloną treścią, boty wyszukiwarek mogą albo umieścić w rankingu obie strony, albo tylko jedną z nich. Co jednak, jeśli w rankingu znajduje się strona, na której mniej Ci zależy lub której nie chcesz, aby zobaczyło wielu użytkowników? Dzięki znacznikom kanonicznym możemy kierować boty wyszukiwarek i roboty indeksujące do preferowanej przez nas strony, aby upewnić się, że jest to strona, która ma znaleźć się w wynikach wyszukiwania.
Znaczników kanonicznych używamy również w celu uniknięcia negatywnych skutków duplikowania treści. Pomyśl o tym: jeśli masz dwie strony w witrynie, które są identyczne lub bardzo podobne, ale służą różnym celom i różnym odbiorcom, a chcesz zachować obie strony, jak możesz poinformować Google o swoich zamiarach, aby nie pomyślał, że próbujesz po prostu stworzyć nowe strony w witrynie, wykorzystując istniejącą zawartość?
Dlatego właśnie używamy znaczników kanonicznych: aby zachować naszą zawartość i nie musieć jej usuwać, a także aby zachować jej bezpieczeństwo i wysłać wyszukiwarki we właściwym kierunku. Mówiąc „zachować bezpieczeństwo”, mamy na myśli brak kary od Google.
Widzisz, chociaż jest to rzadkie, jeśli masz zduplikowaną treść na dużą skalę, możesz zostać ukarany ręcznym działaniem, jeśli Google uzna to za wprowadzanie w błąd. Działanie ręczne może zostać nałożone przez Google, jeśli uzna, że działasz niezgodnie z wytycznymi dotyczącymi jakości dla webmasterów. Działania ręczne pociągają do odpowiedzialności spamerów, którzy manipulują organicznym systemem wyszukiwania, i karzą ich za niewłaściwe działania.

Skąd biorą się duplikaty treści na stronie?

Po zapoznaniu się z tagami kanonicznymi możesz się zastanawiać, dlaczego ktoś miałby mieć problem z duplikatami treści na swojej stronie. Wydaje się to trochę dziwne, prawda? Dlaczego miałbyś mieć wiele wersji tej samej strony lub dlaczego niektóre strony miałyby pobierać duże ilości treści ze stron, które już istnieją w Twojej witrynie? Cóż, prawdę mówiąc, w większości przypadków duplikaty stron są błędne lub niezamierzone z powodów związanych z treścią lub techniką.

Przyczyny związane z treścią

  • Treść dotyczy niszowego tematu, więc pokrywa się z tym, co zostało już napisane w witrynie
  • Autor mógł sklonować wpis na blogu i przez przypadek opuścić jakiś fragment
  • Różni autorzy mogli powoływać się na te same źródła i badania.

Przyczyny techniczne

  • Wersje stron na urządzenia mobilne i stacjonarne
  • Wersje językowe stron
  • Problemy z paginacją komentarzy lub stron
  • Parametry adresu URL używane w celu przypisania atrybutów

Tak więc, jeśli chcesz, aby pierwszy adres URL był „główną” stroną indeksowaną przez Google, umieść znacznik kanoniczny na drugim adresie URL wskazujący na główną stronę – jest to szczególnie prawdziwe w powyższych sytuacjach związanych z przyczynami technicznymi.

Istnieją różne sposoby używania tagów kanonicznych, do których przejdziemy w następnej części.

Najlepsze praktyki dotyczące znaczników Canonical

Umieść znaczniki kanoniczne we właściwym miejscu

Pamiętaj, aby umieścić znaczniki kanoniczne we właściwym miejscu na swojej stronie. Jak wspomniano, znaczniki kanoniczne są umieszczane w nagłówku HTML strony. Należy o tym pamiętać, zastanawiając się, jak zarządzać wysyłaniem do wyszukiwarek sygnałów dotyczących zduplikowanej treści.

Utwórz self-canonicale

Znaczniki kanoniczne mogą być umieszczane na samej preferowanej odmianie i być samoreferencyjne. Jeśli chcesz, aby obecny adres URL był stroną „główną”, możesz umieścić znacznik wskazujący na ten adres URL na samej stronie. W ten sposób Google rozpozna Twoją preferowaną odmianę. Kanoniczne adresy URL z własnym odniesieniem są zdecydowanie najlepszą praktyką SEO.

Uważaj na kanonizowanie prawie duplikatów

Możliwe jest kanonizowanie stron, które nie są dokładnymi duplikatami, ale mają zbliżoną zawartość. Należy jednak zachować ostrożność, jeśli rozważa się kanonizację bliskich duplikatów. Kwestią sporną jest, czy powinieneś kanonizować strony o bardzo podobnej, ale nie identycznej zawartości. Niekanoniczne wersje strony prawdopodobnie nie będą w stanie osiągnąć pozycji w rankingu, nawet jeśli nie jest to dokładnie ta sama strona.

Nie wprowadzaj w błąd Google

Wysyłanie mieszanych sygnałów do Google nigdy nie jest dobrym pomysłem. Jeśli chodzi o kanoniczność, mamy na myśli to, że nie powinieneś kanonizować strony 1, aby odnosiła się do strony 2, a następnie zrobić coś odwrotnego i zlecić kanonizację strony 2, aby odnosiła się do strony 1. Dotyczy to również nie umieszczania w sitemapie niekanonicznych adresów URL. To mija się z celem i tylko dezorientuje Google.

Według Ahrefs, „Niekanoniczne strony w sitemapach wysyłają mylący sygnał do wyszukiwarek, nakazując im indeksowanie adresów URL, które deklarują inny adres URL jako ich kanoniczną wersję.”

Nie linkuj wewnętrznie do stron niekanonicznych

Jak już wspomniano, chcesz się upewnić, że wysyłasz właściwe sygnały do Google. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć, jest wspieranie kanonicznej wersji strony i nieobsługiwanie strony niekanonicznej. Oznacza to w zasadzie, że nie należy wewnętrznie linkować do niekanonicznej wersji strony. Chcesz przekazywać link juice do wersji kanonicznej, a nie do niekanonicznej.

Mam nadzieję, że te najlepsze praktyki pomogą Ci utrzymać się na szczycie w kwestii duplikatów treści i kanoniczności. Na koniec porozmawiamy o tym, jak przeprowadzać audyt tagów kanonicznych.

Oto świetny filmik od samego Johna Muellera z Google, w którym można znaleźć więcej informacji.

Jak sprawdzić canonicale na stronie

Audyt znaczników kanonicznych pod kątem wydajności SEO jest niezbędny do osiągnięcia sukcesu. Należy sprawdzić, czy strona posiada znacznik kanoniczny, upewnić się, że wskazuje on na właściwe miejsce oraz sprawdzić, czy strona jest indeksowana.
Najbardziej podstawowym sposobem kontroli znaczników kanonicznych jest przejrzenie kodu źródłowego strony. Możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję wyświetl źródło lub w przeglądarce Chrome przejść do narzędzi deweloperskich na stronie. Powinno to spowodować otwarcie kodu źródłowego. W sekcji należy sprawdzić, czy znacznik rel=”canonical” jest obecny.
Moz oferuje również prosty i darmowy pasek narzędzi SEO, który pokaże Ci, czy na jakiejś stronie znajduje się tag kanoniczny.
Inną opcją jest użycie oprogramowania SEO do masowego audytu stron. Większość programów posiada taką opcję. Taki sposób przeprowadzania audytów SEO oszczędza czas i energię.
Skoro już wiesz, czym są tagi kanoniczne, czas je wdrożyć i od czasu do czasu przeprowadzać audyty. Upewnij się, że korzystasz z tych znaczników, aby zarządzać zduplikowaną treścią i zmaksymalizować swoje szanse na znalezienie się na stronach wyników wyszukiwania.

Seolyze

Ocena strony:

Oceń stronę

Jeśli artykuł Ci się spodobał pamiętaj aby ocenić stronę :)

Kategoria: Pozycjonowanie
11-07-2022
4 minut(y) czytania