Jak poprawić wyniki małej firmy, dzięki Google Analytics i Google Search Console

Nadążanie za technologią stało się w dzisiejszych czasach wyzwaniem herkulesowym, a jednak jeśli firma chce odnieść sukces, musi się postarać. Narzędzia takie jak Google Analytics i Google Search Console należą do najpotężniejszych dostępnych dla firm, ale często są niezrozumiałe. Przygotowaliśmy przewodnik użytkownika, który pomoże Ci efektywnie wykorzystać te narzędzia w Twojej firmie.

Wprowadzenie do Google Analytics i Google Search Console

Mając do dyspozycji tak wiele narzędzi, menedżerowie i właściciele firm mogą mieć trudności ze skupieniem się na tych, które mają znaczenie. Google Analytics to internetowe narzędzie analityczne opracowane przez Google. Śledzi ono i tworzy raporty na temat ruchu w sieci. Raporty te generują szczegółowe informacje, które pomagają firmom podejmować lepsze decyzje i ulepszać ich witryny.
Google Search Console to zupełnie inne zwierzę. Została zaprojektowana dla webmasterów do monitorowania wydajności poprzez sprawdzanie stanu indeksowania i obsługuje funkcje, które mogą pomóc w zwiększeniu widoczności.
Oba narzędzia zapewniają firmom solidne i naprawdę przydatne możliwości. Kluczem do maksymalnego wykorzystania obu tych narzędzi jest wiedza, jak z nich korzystać, aby uzyskać największą wartość. Nie każdy właściciel firmy dysponuje odpowiednią wiedzą techniczną, aby samodzielnie skutecznie korzystać z tych narzędzi. Oszczędni właściciele firm zwracają się do bardziej doświadczonych firm trzecich, takich jak agencje marketingu cyfrowego, które są dobrze zorientowane w korzystaniu zarówno z Google Analytics, jak i Google Search Console.

Jak korzystać z Google Analytics

Z pozoru Google Analytics jest stosunkowo proste w użyciu, jednak zrozumienie wyników często okazuje się o wiele bardziej skomplikowane. Podczas korzystania z Google Analytics zostanie wyświetlony interfejs, w którym można zobaczyć różne statystyki.
Statystyki te pozwolą Ci uzyskać cenne informacje na temat różnych elementów Twojej witryny. Na przykład Google Analytics pokaże Ci liczbę odsłon, nowych wizyt, unikalnych wizyt oraz współczynnik odrzuceń, a także wiele innych wskaźników.
Inną przydatną funkcją dostępną w Google Analytics jest możliwość wyświetlania statystyk dla różnych przedziałów czasowych. Ta funkcja może być szczególnie przydatna, gdy chcesz dowiedzieć się więcej o wydajności witryny w okresie świątecznym.
Sprawdzając liczbę odsłon w różnych okresach świątecznych, można szybko określić, które święta przyniosły większą sprzedaż. Możesz także wykorzystać informacje z raportów Google Analytics, aby zrozumieć, dlaczego niektóre produkty sprzedawały się lepiej niż inne.
Witryny sprzedające bieliznę będą osiągać lepsze wyniki w Walentynki, podczas gdy świetlne pasma będą sprzedawać się lepiej w Boże Narodzenie itp.
Możliwość sprawdzenia, ile osób i kiedy odwiedziło Twoją witrynę, a także na jakie strony kliknęli i jak długo na nich pozostali, daje cenne informacje, które można wykorzystać. Tego rodzaju informacje mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży i przyciągnięciu większej liczby klientów, ponieważ mówią więcej o wydajności witryny.
Na przykład, jeśli masz produkty, które nie sprzedają się dobrze, może to być spowodowane tym, że klienci mają trudności z ich znalezieniem. Przyjrzyj się liczbie osób, które odwiedziły stronę, na której znajduje się produkt i sprawdź, jaką drogę przebyli klienci, aby do niego dotrzeć.
Jeśli liczba odsłon jest niska, a ścieżka, którą przebyła większość klientów, wygląda nieintuicyjnie, możesz poprawić sprzedaż produktów na tej stronie. Jest to jeden z wielu przypadków, w których Google Analytics okazuje się nieoceniony w projektowaniu stron internetowych. Strony internetowe można ulepszać i modyfikować na podstawie tego, czego dowiesz się z raportów Google Analytics.
Google Analytics pomaga również sprawdzić, w jaki sposób odwiedzający znaleźli Twoją witrynę. Śledzenie, w jaki sposób odwiedzający trafiają na Twoją stronę, pozwala zidentyfikować możliwości. Jeśli zauważysz, że odwiedzający znajdują Twoją witrynę po użyciu określonych słów kluczowych, możesz przygotować więcej treści zawierających te słowa, aby uzyskać jeszcze wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Warto zauważyć, że kiedyś raporty Google Analytics zawierały znacznie więcej informacji na temat tego, jakie słowa kluczowe były używane do wejścia na stronę internetową. Obecnie nadal można znaleźć niektóre z użytych słów kluczowych, ale wiele innych będzie wyświetlanych jako „not provided”.
Pomimo wspomnianego wyżej ograniczenia Google Analytics pozostaje jednym z najpotężniejszych narzędzi analitycznych dostępnych dla firm. Możesz odzyskać niektóre z tych słów kluczowych, łącząc Google Search Console z Google Analytics. Aby to zrobić, zacznij od kliknięcia przycisku administratora na swoim koncie Google Analytics. Następnie kliknij link Ustawienia właściwości. Następnie kliknij przycisk Dostosuj Search Console, a potem kliknij przycisk Dodaj.
Na koniec przewiń w dół do swojej witryny, zaznacz pole obok niej i kliknij Zapisz. to wszystko! Teraz, gdy połączyłeś Google Search Console z Google Analytics, będziesz mógł zobaczyć więcej słów kluczowych, których odwiedzający użyli, aby znaleźć Twoje strony internetowe.
Możesz także wykorzystać raporty Google Analytics do zidentyfikowania nowych rynków, na które warto skierować swoją ofertę. Gdy przeanalizujesz rozkład geograficzny odsłon, sprzedaży i interakcji

Co oznacza współczynnik odrzuceń?

Jedną z najważniejszych statystyk, jakie można znaleźć w Google Analytics, jest współczynnik odrzuceń. Współczynnik odrzuceń informuje o odsetku osób, które opuszczają witrynę po przejrzeniu jednej strony.
Jeśli współczynnik odrzuceń jest zbyt wysoki, oznacza to, że powinieneś poprawić daną stronę. Jeśli duża liczba osób ucieka z witryny po obejrzeniu tylko jednej strony, należy ją zmodernizować. Zasadniczo wskaźnik ten powie Ci, które strony wymagają lepszej zawartości, aby utrzymać zaangażowanie klientów.
Oprócz wskaźnika odrzuceń, należy również przeanalizować przepływ zachowań, który odnosi się do wizualnej reprezentacji zachowania odwiedzających na stronie. Można zobaczyć wykresy pokazujące, z którymi stronami użytkownicy wchodzili w interakcję, co pomaga uzyskać wgląd w ich intencje.
Należy również wykorzystać współczynnik odrzuceń i inne statystyki z raportów Google Analytics, aby zmierzyć sukces treści na blogu, postów w mediach społecznościowych i reklam. Badając źródło ruchu i to, na co kliknięto, aby dostać się na stronę, można szybko określić, które strategie przynoszą korzyści, a które nie.
Firmy mogą sprawdzić, czy większość odwiedzających pochodzi z wpisów na blogu, czy z płatnych reklam w mediach społecznościowych itp. Jeśli wpisy na blogu przynoszą więcej odwiedzających niż płatne reklamy, masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest zaprzestanie płacenia za reklamy w mediach społecznościowych, skupienie się na wpisach na blogu i zaoszczędzenie pieniędzy. Drugą opcją jest praca nad rozwojem bardziej skutecznych reklam przy jednoczesnym kontynuowaniu tej samej jakości postów na blogu, które przynoszą odwiedzających.
Obie opcje mają pewne zalety i wady, które należy rozważyć. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, będziesz oszczędzać pieniądze, ale będzie również brakuje na ogromną liczbę potencjalnych klientów, nie umieszczając reklamy. Druga opcja, choć bardziej ryzykowna, będzie najprawdopodobniej najlepszym rozwiązaniem. W przypadku drugiej opcji będziesz ryzykować więcej pieniędzy na reklamy, ale także dotrzesz do dużej liczby klientów.
Wracając do statystyk, na które powinieneś zwrócić uwagę w raportach Google Analytics, pamiętaj, aby zwrócić uwagę na to, ile czasu klienci spędzają na Twoich stronach internetowych. Powinieneś szukać stron, które najdłużej utrzymują zaangażowanie odwiedzających.
Jeśli odwiedzający spędzają dużo czasu na poszczególnych stronach, możesz wykorzystać te informacje, aby zmodyfikować inne strony i upodobnić je do stron, które osiągają najlepsze wyniki.
Google Analytics może również określić liczbę użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę z komputera stacjonarnego, w porównaniu z liczbą użytkowników mobilnych. Jeśli liczba użytkowników mobilnych zdecydowanie przewyższa liczbę użytkowników stacjonarnych, powinieneś upewnić się, że Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. W przeszłości większość stron internetowych była tworzona z myślą o użytkownikach komputerów stacjonarnych. Obecnie trend ten szybko się zmienia i przesuwa się w stronę użytkowników mobilnych, ponieważ coraz więcej osób korzysta z telefonów do surfowania po sieci.
Jeśli strona nie została zaprojektowana tak, aby była przyjazna dla urządzeń mobilnych, nie będzie się poprawnie wyświetlać na ekranie, a odwiedzający szybko stracą zainteresowanie i będą surfować dalej, a w końcu kupią u konkurencji.
Używając raportów Google Analytics do podejmowania decyzji biznesowych, najważniejszą rzeczą jest spojrzenie na statystyki jako na całość. Wiele osób popełnia błąd, skupiając się na każdej statystyce z osobna. Aby uzyskać jak najwięcej korzyści z Google Analytics, należy zrozumieć, co statystyki oznaczają razem, i spojrzeć na nie całościowo.
Na przykład, nie należy skupiać się na jednej stronie, ponieważ ma ona najwięcej odsłon. Jeśli strona z największą liczbą zdjęć ma również najwyższy współczynnik odrzuceń, coś trzeba poprawić.
Wreszcie, jedną z najmądrzejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zwiększyć wartość danych z Google Analytics, jest włączenie usługi Google Search Console. Gdy włączysz Google Search Console w Google Analytics, zyskasz dostęp do skarbnicy informacji.

Jak korzystać z Google Search Console

Google Search Console to świetne narzędzie, którego webmasterzy używają do sprawdzania stanu indeksowania witryny i optymalizowania jej pod kątem wyższych pozycji w rankingu. Potęga Google Search Console jest ogromna i szybko stała się ulubionym narzędziem wśród wytrawnych zespołów marketingowych.

W świecie marketingu usługa Google Search Console jest powszechnie uważana za niezbędną. Usługa jest bezpłatna, co nie daje firmom żadnej wymówki, by z niej nie korzystać. Google Search Console to zbiór narzędzi i raportów, które pozwalają użytkownikom optymalizować swoje witryny i opracowywać skuteczne strategie.

Każdy, kto poważnie myśli o SEO, potrzebuje Google Search Console. Prawdziwie skuteczne SEO nie jest możliwe bez korzystania z Google Search Console.

Korzystając z Google Search Console, należy zrozumieć kilka istotnych aspektów tego narzędzia. Po pierwsze, przyjrzymy się Wyglądowi wyszukiwarki, który głównie pokazuje, jak wygląda Twoja witryna w wynikach wyszukiwania. Przedstawione zostaną dane strukturalne i możliwość wprowadzenia poprawek w kodzie. Pokazuje ona, gdzie kodowanie rich snippets wymaga modyfikacji i pozwala na testowanie danych na żywo. Na przykład, można wyświetlić raporty poprawy HTML, wskazujące na problemy w kodzie HTML, które mają wpływ na ranking witryny.

Optymalizując wykorzystanie AMP (Accelerated Mobile Pages) i wprowadzając poprawki do kodu HTML, Twoja witryna będzie lepiej widoczna w rankingach wyszukiwania. Efektywne wykorzystanie AMP pomoże również uczynić Twoją witrynę przyjazną dla urządzeń mobilnych. Oprócz wyższych pozycji w rankingach, Twoja witryna będzie również wyglądać bardziej profesjonalnie i sprawi, że wprawne oko Twojej konkurencji będzie miało czego zazdrościć.

Jedna rzecz, którą należy wiedzieć o danych strukturalnych, to fakt, że aby uzyskać z nich jak najwięcej korzyści, należy współpracować z doświadczonym programistą.

Agencje marketingu cyfrowego, mają pod maską wiele technicznych talentów i wiedzą, jak wykorzystać złożoność danych strukturalnych.

GSC (Google Search Console) posiada Raport Analityki Wyszukiwania zawierający istotne informacje, w tym podział kliknięć na słowa kluczowe, współczynnik klikalności oraz wyniki słów kluczowych w ujęciu geograficznym.

Chociaż Google bardzo dobrze radzi sobie z określeniem kraju, do którego kierowane jest zapytanie, możesz ustawić go na wybrany przez siebie kraj. Wystarczy kliknąć na link Targetowanie międzynarodowe w Ruch związany z wyszukiwaniem. Następnie przejdź do sekcji Kraje i zaznacz pole obok wybranego kraju.

Jedną z rzeczy, która denerwuje wielu właścicieli firm, gdy próbują korzystać z Google Search Console i Google Analytics, jest rozbieżność w liczbie wyświetleń, które widzą. Ktoś, kto korzysta z Google Analytics, może zobaczyć liczbę różniącą się o setki tysięcy wyświetleń od wartości, którą widzi w Google Search Console.

Jako właściciel firmy, nie powinieneś musieć rozplątywać statystyk i przechodzić przez wysoce techniczny proces określania, która liczba jest najbardziej dokładna. Czytając raporty Google Analytics i statystyki z Google Search Console, trzeba mieć dokładne pojęcie o liczbie wyświetleń. Liczba wyświetleń jest bezpośrednio związana z tym, jak dobrze działa Twoja witryna i jak wiele uwagi poświęca się jej.

Rozwiązywanie problemów z indeksowaniem za pomocą Google Search Console

Jedną z najmocniejszych stron Google Search Console jest możliwość pomagania webmasterom w identyfikowaniu i korygowaniu problemów z indeksowaniem, które uniemożliwiają witrynie osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Aby zacząć szukać problemów z indeksowaniem, należy pobrać raport Pokrycie indeksów z Google Search Console. Raport ten zawiera informacje o tym, które strony internetowe Twojej witryny zostały zaindeksowane przez Google. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna osiągała dobre wyniki w rankingach wyszukiwania, musisz się upewnić, że wszystkie Twoje strony są zaindeksowane!

Raport poinformuje Cię, jeśli jakieś problemy techniczne uniemożliwiają indeksowanie strony. Należy jednak pamiętać, że choć jest to niezwykle przydatne, naprawa problemów opisanych w raporcie Zasięg indeksu jest często dość skomplikowana. Poniżej znajduje się krótki opis tego, jak to działa.

Po przejściu do raportu widoczne są cztery zakładki.

W większości przypadków należy skupić się na zawartości zakładki Błąd, która pokazuje liczbę błędów indeksowania witryny. Na karcie Błąd znajduje się również krótki opis każdego występującego błędu. Można również kliknąć konkretny błąd, aby sprawdzić, na ilu stronach występuje ten sam problem.

Część, z którą większość osób ma problemy, to niejednoznaczność niektórych opisów błędów. Na przykład błąd „Przesłany adres URL ma problemy z indeksowaniem” ma co najmniej sto możliwych przyczyn. Podobnie, raport może mówić o błędach przekierowania, co oznacza, że przekierowanie dla tej strony nie działa poprawnie. Ten rodzaj niejednoznaczności sprawia, że wiele błędów indeksowania jest niewiarygodnie trudnych do samodzielnego zdiagnozowania przez właścicieli firm, nie mówiąc już o ich naprawieniu.

Jednym z błędów, który jest wystarczająco łatwy do naprawienia dla początkującego, jest „nie znaleziono przedłożonego adresu URL *404)”, co oznacza, że strona nie została znaleziona. Zanim zakaszesz rękawy i zabierzesz się do rozwiązywania problemu, sprawdź adres URL w przeglądarce, aby upewnić się, że strona nie działa.

Jeśli strona nie działa, możesz kontynuować, klikając dany adres URL w raporcie Pokrycie indeksem. Zostanie wyświetlona boczna zakładka zawierająca cztery opcje. Kliknij opcję „Pobieraj jako Google”, a następnie naciśnij przycisk „Pobieraj”. Po uruchomieniu pobierania zobaczysz, że strona ma status „404 Not Found”. W tym miejscu masz dwie opcje, aby to naprawić.

Jeśli strona jest nieaktualna, np. strona produktu, którego już nie sprzedajesz, po prostu pozostaw ją w takim stanie, a Google usunie ją z listy w odpowiednim czasie. Drugą opcją jest przekierowanie strony 404 na coś w rodzaju strony z blisko spokrewnionymi produktami.

Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest wyświetlana poprawnie w Google Search Console

Pobierz jako Google można użyć do pobierania i renderowania. Co to oznacza, pytasz? Pokazuje to, co Google i użytkownicy zobaczą, gdy zobaczą Twoją stronę.

Najważniejszą zaletą korzystania z funkcji Pobieranie i renderowanie jest możliwość sprawdzenia, co widzą użytkownicy, gdy wchodzą na Twoją stronę. Szybkie porównanie i zestawienie może szybko zidentyfikować znaczące różnice wizualne między tą reprezentacją strony a tym, jak wygląda ona u Ciebie. Na przykład, możesz zauważyć, że zdjęcia nie są wyświetlane po stronie użytkownika.

Naprawa błędów takich jak brak obrazków może wymagać sporo umiejętności i wiedzy technicznej.

Seolyze

Ocena strony:

5/5 - (Głosów: 1)

Jeśli artykuł Ci się spodobał pamiętaj aby ocenić stronę :)

Kategoria: Analityka
11-07-2022
8 minut(y) czytania