SEO vs SEM – co wybrać na start?

Małe firmy, aby rozwijać się w Internecie, muszą generować ruch na stronie internetowej z wyszukiwarek. Istnieje jednak wiele niejasności pomiędzy wyszukiwaniem organicznym i płatnym (SEO vs SEM), a konkretnie, które z nich jest najlepsze dla Twojej firmy.

Jaka jest różnica między SEO a SEM?

SEO i SEM są często używane zamiennie, ale istnieje różnica między tymi dwiema praktykami.

Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) i odnosi się do praktyki zwiększania wydajności na organicznych stronach wyników wyszukiwania.

Skrót SEM oznacza marketing w wyszukiwarkach i odnosi się do działań marketingowych w wyszukiwarkach opartych na pieniądzach, takich jak kupowanie reklam PPC (pay-per-click).

Celem tych działań jest zwiększenie widoczności na stronach wyników wyszukiwarek (SERP). Różnica polega na tym, że w SEO chodzi o to, aby witryna była lepiej postrzegana przez wyszukiwarki, natomiast w SEM chodzi o to, aby płatne reklamy były lepsze.

Aby pomóc zilustrować tę różnicę, poniżej przedstawiono organiczny wynik wyszukiwania, który prawdopodobnie został wygenerowany dzięki najlepszym praktykom SEO.

Różnica między tymi wynikami wyszukiwania polega na tym, że jeden z nich jest płatną reklamą, a drugi jest wyświetlany przez Google organicznie dzięki algorytmowi jako najlepszy wynik odpowiadający zapytaniu użytkownika.

Co to oznacza dla małych firm? Jeśli angażujesz się w SEM i reklamujesz się w wyszukiwarkach, płacisz wyszukiwarce, takiej jak Google, za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na Twoją reklamę. Jeśli Twoja witryna pojawia się organicznie na stronie wyników wyszukiwarki, nie będziesz płacić za każde kliknięcie na Twoją witrynę.

Innymi słowy, różnica między SEO a SEM to dwie litery: Ad.

Co wchodzi w skład SEM?

Rozłóżmy dalej nasze definicje, przyglądając się kluczowym elementom strategii SEM.

Oto różne rodzaje kampanii PPC w Google AdWords i Bing Ads:

  • Reklamy wyszukiwania
  • Dynamiczne Reklamy Wyszukiwania
  • Reklamy Retargetingowe (kampanie RLSA)
  • Reklamy mobilne
  • Kampanie zakupowe

Poniżej przedstawiono różne typowe działania związane z zarządzaniem SEM:

  • Tworzenie kopii reklam
  • Dodawanie słów kluczowych
  • Zarządzaj budżetem
  • Wykonywanie korekt stawek CPC
  • Monitorowanie wyników jakości
  • Utwórz stronę docelową dla określonych słów kluczowych
  • Sprawdź współczynnik konwersji
  • Dostosuj kampanie w oparciu o wyniki.

Co wchodzi w skład optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO)?

Skoro omówiliśmy już SEM, co zazwyczaj wchodzi w skład strategii SEO?

Oto różne rodzaje SEO:

  • On-Site SEO (treść)
  • Off-Site SEO (treść)
  • SEO techniczne

Oto rodzaje działań związanych z zarządzaniem kampaniami SEO:

  • Badanie słów kluczowych
  • Rozwój treści (On-Page)
  • Marketing treści (media społecznościowe)
  • Backlinki i budowanie linków (off-site)
  • Optymalizacja stron internetowych (powiadomienia Search Console, techniczne elementy listy kontrolnej SEO)
  • Dostosowanie strategii wyszukiwania w oparciu o wyniki audytów

Jak SEO i SEM współpracują ze sobą

Skoro omówiliśmy już różnice między SEO i SEM, jak one ze sobą współpracują?

SEM to świetna strategia marketingu internetowego, która pozwala uzyskać natychmiastową widoczność w wyszukiwarkach. Można kierować reklamę na słowo kluczowe i wyświetlać ją na stronie wyników wyszukiwarki z dnia na dzień. SEM jest szczególnie pomocne dla małych firm, które dopiero rozpoczynają działalność.

Z drugiej strony, SEO może wymagać od 4 do 12 miesięcy, aby zobaczyć rezultaty. Zaletą SEO jest to, że jeśli uda się uzyskać wysokiej jakości treści, które będą wyświetlane na stronach wyników wyszukiwarek, to Twoja witryna może uzyskać kliknięcia od użytkowników bez ponoszenia kosztów.

Jak zatem te dwie rzeczy działają razem? Ten wykres doskonale obrazuje ich wzajemną relację:

Każda firma ma docelową liczbę leadów potrzebnych do osiągnięcia swoich celów. Na początku strategii marketingu cyfrowego, SEM i płatne reklamy mogą pomóc w osiągnięciu docelowej liczby leadów, podczas gdy SEO zaczyna działać w tle.

Z czasem SEO powinno zmniejszyć lub zastąpić wydatki na płatną reklamę, aby osiągnąć docelową liczbę leadów przy najbardziej efektywnym koszcie na lead.

Czy można polegać wyłącznie na SEM w celu pozyskania leadów? Oczywiście. Ale będziesz narażony na rosnące koszty reklam i stopniowo Twój koszt na lead będzie wzrastał wraz z kosztem za kliknięcie.

Czy można polegać wyłącznie na SEO w celu pozyskania leadów? Możesz, ale musisz być świadomy, że SEO wymaga czasu, aby przynieść rezultaty, a pierwsze kilka miesięcy nie wygeneruje dużej (jeśli w ogóle) aktywności leadów.

Jeśli rozpoczynasz nowe przedsięwzięcie, SEM i płatne reklamy mogą być najlepszą inwestycją.

Jeśli jesteś małą firmą o ugruntowanej pozycji na rynku, która chce generować bardziej zrównoważony i przewidywalny przepływ leadów, SEO może być warte inwestycji.

Kliknięcia organiczne a kliknięcia płatne

SEO generuje zazwyczaj więcej ruchu i kliknięć dla określonych słów kluczowych niż SEM. Ludzie mają tendencję do ufania organicznym wynikom wyszukiwania bardziej niż wynikom płatnym.

Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku, gdy „zaufanie” jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Na przykład, załóżmy, że rozważasz poddanie się operacji okulistycznej LASIK, aby skorygować swój wzrok. Wchodzisz do wyszukiwarki, takiej jak Google, Yahoo, Bing lub DuckDuckGo, wpisujesz hasło LASIK eye surgery i wyświetlają Ci się cztery reklamy.

Następnie pojawiają się lokalne wyniki wyszukiwania, być może często zadawane pytania, takie jak „czy LASIK może spowodować ślepotę?”, a potem organiczne wyniki wyszukiwania.

Istnieje duża różnica między wynikami organicznymi (Mayo Clinic) a wynikami płatnymi (20/20 lub zwrot pieniędzy!). I jeśli jesteś jak 76% ludzi, którzy szukają „LASIK operacja oczu”, klikasz na organiczne wyniki wyszukiwania w porównaniu z 24%, którzy klikają na płatne wyniki.

Rozważmy teraz wyszukiwanie czegoś mniej inwazyjnego niż operacja oczu, na przykład „czerwone buty”. Około 39% wszystkich kliknięć dla tego zapytania jest kierowanych do wyników płatnych, podczas gdy 61% kliknięć dotyczy wyników organicznych.

Jest to znacznie większa różnica, ale nadal faworyzująca organiczne wyniki wyszukiwania.

Podsumowując, rozważając wybór między SEO a SEM, należy rozważyć, w jaki sposób umieszczenie na pierwszej stronie wygeneruje wyniki dla Twoich produktów lub usług.

Seolyze

Ocena strony:

Oceń stronę

Jeśli artykuł Ci się spodobał pamiętaj aby ocenić stronę :)

Kategoria: Reklama
11-07-2022
4 minut(y) czytania